Nieuws

Veranderingen zijn klaar met een workshop en nieuwsbericht? Of toch niet?

De onderwerpen 'intranet' en 'veranderen' worden vaak samen gebruikt wanneer organisaties gaan werken met een sociaal intranet. Maar je kan een sociaal intranet ook inzetten om een verandering in de organisatie te begeleiden. En dát was het onderwerp van deze masterclass.

Een verandering wordt vaak door een aantal mensen 'bedacht' tijdens een heisessie. Vervolgens worden er workshops gegeven, wordt er een nieuwsbericht geplaatst in het personeelsblad en daarmee is de verandering doorgevoerd. Op naar de volgende!

Nee, want zo werkt het natuurlijk niet! Een verandering gebeurt niet van de één op andere dag. Er komt veel meer bij kijken dan workshops en een nieuwsbericht.

Diana liet ons zien dat er verschillende modellen te gebruiken zijn om een verandering van begin tot het eind goed in te richten en te laten slagen. Eén van die modellen werd tijdens de masterclass verder uitgelicht: Het model ‘8 steps of change’ van Kotter met een aantal toevoegingen van Diana.

Voor diegene die er niet bij waren: Je begint hierbij met het in kaart brengen van de verandering en het plaatsen van de stip op de horizon. Vanuit daar ga je met de coalitie aan de slag, neem je blokkades weg, deel je resultaten en veranker je alles in de organisatie. Hieronder zie je het model dat we gebruikten:

Hoe gebruik je het intranet?

Tijdens het discussiëren en het uitwerken van het model kwamen er al snel verschillende functionaliteiten van een intranet ter sprake. Want je intranet kun je goed gebruiken als een van de middelen tijdens een verandering. Er zijn een aantal functies opgesomd:

  • Vlog > maak een vlog over de verandering. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om een interview met de directie over de verandering te filmen of een vlog met meer informatie over wat er allemaal gaat veranderen en hoe jij als medewerker dit terug ziet in je werkzaamheden.
  • Blog > schrijf over de verandering. Maak een juiste afwisseling tussen tekst en beeld.
  • Poll > wanneer je de gelegenheid hebt om de mening te vragen van de medewerkers, kun je dit doen door middel van een poll.
  • Fotoboek > maak de verandering beeldend. Zorg dat er foto’sgemaakt worden bij workshops of bijeenkomsten zodat anderen ook zien wat er speelt.
  • FAQ > maak een FAQ met veelgestelde vragen. Dit zorgt ervoor dat eventuele vragen vroegtijdig beantwoord kunnen worden.
  • Narrowcasting > gebruik deze functionaliteit om de medewerkers te attenderen op bijvoorbeeld een nieuwe vlog, blog, bijeenkomst, workshop, poll etc.
  • Groepen > maak eventueel groepen aan om bepaalde mensen te informeren over de verandering. Ook kun je groepen gebruiken om samen te werken met andere projecten.

Wij willen iedereen bedanken die aanwezig waren. Geïnspireerd en benieuwd naar andere sessies? Hou onze Iris agenda in de gaten!

Was je niet aanwezig bij de masterclass maar wel geïnteresseerd in de mogelijkheden van Iris Intranet tijdens een verandering? Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op of je kan ons natuurlijk ook zelf bereiken op 040 246 30 40.