Iris Intranet aanschaffen is stap 1. Daarna volgen er nog een aantal belangrijke stappen waaronder de implementatie van het social intranet. Iedere organisatie doet dit op zijn eigen manier maar het is altijd goed om inspiratie op te doen. Hoe kun je dit nu beter doen, dan het lezen van ervaringsverhalen? Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT) en gemeente Oldambt vertellen hun implementatie verhaal.
Ik wil even een positief bericht met je delen; de lancering van ons intranet – Insite – is gelukt!
Zo begon het bericht van GBT. Super leuk om te horen! GBT zit midden in een verandertraject met een reisthema. Dit thema hebben ze dan ook verweven tijdens de implementatie van het intranet. Naomi Muller van de afdeling Communicatie vertelt hierover:
“Vanmorgen in alle vroegte hebben we, met 3 projectgroepleden, onszelf als ontvangstcomité geïnstalleerd in de hal. Onze organisatie zit midden in een verandertraject met een reisthema. Binnen dit thema hebben wij, gekleed in piloot/stewardess-outfit en gewapend met een in reisthema opgemaakt stappenplan, alle collega’s ontvangen en welkom geheten bij de tussenlanding, bestemming Insite! Veel blije gezichten en enkele uren later al heel wat gevulde profielen; wij zijn blij! En nu gaan we natuurlijk hard aan het werk om de community groot en sterk te maken, we hebben er zin in!”
Bij de gemeente Oldambt werkten ze al jaren met een nogal statisch intranet. Daar kwam verandering in toen ze met Iris Intranet aan de slag gingen. De naam van het intranet ‘IGO’ bleef hetzelfde, maar het kreeg een nieuw jasje, net als het intranet zelf. Frences Klappe, i-Adviseur team Informatie & coördinator eBureau, vertelt hierover:
De dag voordat alle collega's kennis gingen maken met IGO, hebben we gebruik gemaakt van de nieuwe narrowcasting schermen. Hierop was ons nieuwe logo van IGO te zien met een zak over zijn hoofd en de tekst 'Nog 1 nachtje slapen! Morgen een nieuw intranet.' De schermen waren nieuw voor iedereen dus wij hoopten dat het nieuwsgierigheid zou oproepen naar het nieuwe intranet.
In de avond (the day before) hebben we op elk bureau een doosje gezet, met daarop een korte introductie van de nieuwe snufjes van het intranet en een kaartje met een welkomsttekst. De volgende ochtend zagen collega's dus eerst het doosje en bij het opstarten van de computer het nieuwe intranet.
In de aanloopfase hebben we een ambassadeursgroep samengesteld, deze collega's hebben allemaal een poster gekregen om op hun deur of muur te hangen. Zo waren er op iedere locatie collega's die weer andere collega's konden helpen met IGO. Binnenkort gaan we vervolgtrainingen geven over de vele andere mogelijkheden van IGO. Wij zijn enorm trots en gaan vol energie verder met de implementatie.
Zoals je ziet pakt iedere organisatie de implementatie op een andere manier aan. En dat is juist goed, want wat voor de ene organisatie werkt hoeft niet zo te zijn voor de ander.
Benieuwd naar meer ervaringsverhalen lees dan eens het verhaal van de gemeente Enschede, De Kompanjie of MOBA.
Ook geïnteresseerd in Iris Intranet? Ontdek wat Iris voor jou kan betekenen of neem een kijkje tussen de veelgestelde vragen aan Iris.
Maar je kan natuurlijk ook gelijk contact opnemen met onze Iris adviseurs. Dit kan via het contactformulier of mail direct naar info@irisintranet.com. Telefonisch zijn wij te bereiken op 040 246 30 40.
Benieuwd wat Iris voor jouw organisatie kan betekenen? Download hier de gratis User Stories en lees ervaringsverhalen van gebruikers.
Downloaden