In mei 2016 ging Partou (één van de grootste kinderopvangorganisaties van Nederland) werken met Partouplein, hun Iris Intranet. Waarom kwam het intranet er, wat zijn de uitdagingen die erbij komen kijken, en waarom is intern kunnen delen zo belangrijk?
Tom van der Schilt, online communicatieadviseur bij Partou, deelt zijn ervaringen. Hoe ging Partou van positief verrast naar razend enthousiast?
In 2014 is Partou geboren uit een fusie van vier verschillende Nederlandse kinderopvangorganisaties. Nu is het een grote organisatie met meer dan 3500 medewerkers verspreid over ruim 300 vestigingen. Op deze locaties draagt Partou bij aan de gezonde ontwikkeling voor ieder kind, hoe klein of groot ook.
Als grote organisatie heeft Partou een heleboel werknemers in dienst met hun eigen ervaringen, expertise en vragen. Helaas had Partou voorheen geen centraal middel om dat allemaal te bundelen, zodat iedereen op zoek kon gaan naar de kennis en expertise van collega’s. Er was dus een platform nodig waarop iedereen, van al die verschillende vestigingen, makkelijk met elkaar in verbinding kan komen.
Stel je hebt een vraag, maar weet niet wie daar antwoord op kan geven. Een lijst vragen naar verschillende vestigingen te sturen, kan nogal een drempel zijn. Kennen ze jou wel? Hebben ze wel antwoord op jouw vraag? Krijg je het antwoord op tijd?
Dit zijn verschillende vragen die kunnen opkomen bij het versturen van een massamail. De onderlinge lijnen liggen te ver uit elkaar. Dit probleem is verleden tijd met de komst van Partouplein. Samenwerken, kennis delen en inspiratie op doen staan centraal op dit nieuwe intranet.
Waar voorheen nog met andere vestigingen gecommuniceerd werd vanuit één centraal vestigingsmailadres, is er nu persoonlijk contact tussen de medewerkers van verschillende locaties Dit zorgt ervoor dat er onderling meer gecommuniceerd wordt. Als iemand een vraag heeft is de drempel om deze te stellen een stuk lager dan voorheen. Het intranet maakt communicatie directer en persoonlijker.
Tom vertelde dat hij sinds de invoering van Partouplein veel foto’s voorbij ziet komen. Van leuke knutselwerkjes tot aan kinderen die samen buiten spelen. Collega’s zien dit en denken wellicht: wat leuk, dit kan ik ook eens proberen met mijn groep.
Het servicekantoor speelt ook in op de ideetjes van haar medewerkers. Ze hebben een centraal punt in de hoofdnavigatie gezet dat ‘pedagogische inspiratie’ heet. Hier staan een heleboel activiteiten om met de kinderen te doen. Voor binnen én buiten. Deze lijst wordt alleen maar langer doordat collega’s continu met nieuwe activiteiten komen!
Partou heeft vanuit verschillende invalshoeken geprobeerd haar medewerkers enthousiast te maken om het nieuwe intranet te gebruiken. Er zijn brieven gestuurd, zowel digitaal als per post. Er zijn presentaties gegeven aan de vestigingsmanagers, die dit weer presenteerden aan op hun vestiging. Er zijn posters opgehangen.
Dit allemaal met slechts een vraag: log eens een keertje in op Partouplein. Waar Partou voorheen een spel gebruikte om haar medewerkers te laten wennen aan een voorgaand intranet, vonden ze Partouplein zo effectief en laagdrempelig in gebruik dat ze ervan overtuigd waren dat de meesten er spelenderwijs mee zouden leren werken. En dit klopte. Zonder intensieve trainingen te geven heeft Partou een grote groep gebruikers gemotiveerd om het (Partou)plein op te gaan!
Nieuwe medewerkers krijgen bij hun indiensttreding per direct de inloggegevens voor hun Partouplein. Daarnaast krijgen ze er een inwerkprogramma bij, dat online te volgen is. Het gevolg hiervan is dat nieuwe medewerkers meteen via het intranet leren werken. Zo raken ze familiair met het intranet voordat ze compleet ingewerkt zijn.
Niet iedere medewerker gebruikt Partouplein op dezelfde manier. De een zet elke dag een fotootje online, terwijl de ander liever alleen leest. Dus wat schaar je onder activiteit, en wat niet?
“Ik vind dat als iemand het intranet alleen even gebruikt om iets te raadplegen, dat dat ook een geslaagde activiteit is. Er is gewoon een ander doel.” – Tom van der Schilt
Een belangrijk speerpunt voor Partou is de vestigingsgroep: een groep waarin iedereen zit van een bepaalde vestiging. Via deze groep kan de vestigingsmanager snel, duidelijk en gemakkelijk communiceren met haar collega’s. “Het is ons streven dat alle vestigingsmanagers aan het einde van het jaar alleen nog maar dingen via Partouplein regelen, via die vestigingsgroepen.” aldus Tom.
Het samenbrengen van collega’s in deze groepen zorgt voor een directe lijn tussen manager en medewerker. Elkaar snel en efficiënt kunnen bereiken staat bovenaan de agenda van Partou.
Toen Tom gevraagd werd wat het meest positieve is dat Partouplein hen heeft gebracht, zei hij meteen: “Ik zie dat het een heleboel enthousiasme oplevert. Je merkt dat mensen het leuk vinden om op het intranet te zitten en ik krijg een positief gevoel als iemand door een ander is geholpen.”
En aan het einde van de dag is niets belangrijker dan elkaars geluk. Hoe klein of groot ook, samen spelen is samen delen.
Benieuwd wat Iris Intranet voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag een gratis demo aan en zie wat Iris allemaal te bieden heeft. Benieuwd naar andere 'Intranet van...' verhalen? Lees ook eens een van onderstaande verhalen.
Benieuwd wat Iris voor jouw organisatie kan betekenen? Download hier de gratis User Stories en lees ervaringsverhalen van gebruikers.
Downloaden