In februari is Iris op bezoek geweest in Gent en Antwerpen, om het Belgische publiek kennis te laten maken met Iris. Trends, ontwikkelingen, voordelen, pijnpunten en tips op het gebied van social intranet werden besproken. Guy van Leemput (intranetadviseur bij ValueIntranet) en Kelly van de Laar (communityadviseur bij Iris Intranet) vertelden daar alles over.
Het Nieuwe Werken. Bij veel organisaties steeds meer een standaard; flexibele werkplekken, niet meer noodzakelijk tijds- en plaats gebonden werken, plattere organisaties en nieuwe mogelijkheden op het gebied van communicatietechnologieën.
Guy verwijst in zijn presentatie naar een onderzoek door Cornerstone OnDemand naar productiviteit op de werkplek. Daaruit blijkt dat veel medewerkers vragen om meer samenwerking: “Ruim de helft van Amerikaanse werkenden vindt dat de mate van samenwerking binnen organisaties voldoende is, maar een kleine 40% vindt dat het nog te weinig is.”
Het onderzoek laat ook zien welke motivaties een medewerker heeft om daadwerkelijk samen te werken. Zo ziet de helft van de ondervraagden erkenning van hun werk als belangrijke motivator. Ook aanmoediging van leidinggevenden scoort hoog.
“Er moet meer samenwerking komen, en het social intranet wordt daarvoor als geschikt middel gezien.” vertelt Guy, “Toch falen veel intranetprojecten, hoe kan dat dan?”
Naast zaken als gebruiksvriendelijkheid, bereikbaarheid en aantrekkelijkheid, is het ook belangrijk om te investeren in ‘Employee Engagement’: adoptie van het platform.
Dit onderzoek van Harvard Business Review toont aan dat minder dan de de helft van sociale intranetten bij organisaties nu goed gebruikt worden. Ook uit dit recente onderzoek van Evolve blijkt dat er nog veel te halen valt op het gebied van interne social media.
De rol van leidinggevenden in de organisatie wordt in het onderzoek van HBR cruciaal genoemd voor samenwerking. Als managers samenwerking en verbinding niet zien als een goede tijdsbesteding, waarom zou een medewerker dat dan wel zien?
Het is misschien een open deur en we hebben 't al een paar keer vermeld in onze blogs, maar het succes van je intranet wordt bepaald door de betrokkenheid van je management. “Zij hebben een voorbeeldfunctie,” vertelt Kelly. “Laat ze bloggen, discussies aanboren en actief om input vragen bij managementactiviteiten zoals het beleid.”
Door als manager net dat beetje meer inzicht te geven in wat je doet en open te staan voor discussie, voelen medewerkers zich ook meer gehoord en zijn ze eerder geneigd om het zelf ook actief te gebruiken.
En dat moet je belonen! Niet met dure cadeaus, maar op je platform zelf. Bijvoorbeeld door de topbijdragers uit te lichten, succesverhalen van je organisatie te plaatsen en gamification elementen (badges verdienen en degelijke).
Daarnaast is het intranet 'leeg' opleveren ook geen optie. “Je krijgt dan het 'lege-disco-syndroom',” vertelt Guy. Hoe ga je dat tegen? "Zorg al voor de livegang voor handleidingen, handboeken, procedures en wiki's. Belangrijke info is dan al direct te raadplegen."
Maak het ook makkelijk om een bijdrage te leveren. Ondersteun daar in als communitymanager. “Een van Iris' uitgangspunten is gebruiksvriendelijkheid,” vertelt Kelly. “Maar je kunt er niet vanuit gaan dat het voor iedereen even intuïtief is. Trainingen, een hulpgroep op het intranet of een simpel inloopuurtje kan al wat drempels wegnemen hierin.”
Samenwerking bevorderen is een mooi streven, maar je moet daar wel wat voor doen. Heb dus aandacht voor de inzet van management, het geven van beloningen, de volledigheid van je intranetoplevering en hoe eenvoudig 't is om een bijdrage aan het intranet te leveren. Heb je hier zelf ideeën over, of ben je op zoek naar wat specifiekere tips? Laat het ons weten.
Bekijk onze vacature voor Financieel Administratief medewerker!
Bekijk de vacature