"Iedere dag kruip ik in de huis van andere mensen." Een digitale werkplek ontwikkelen die voor iedereen vanzelfsprekend werkt. Willem, is als Sr. Front-end Developer, hier dagelijks mee bezig. Om dit goed te doen verplaatst hij zich iedere dag in de eindgebruiker. Nieuwsgierig? Willem vertelt.
Willem vertel eens, wat houdt jouw functie precies in?
Ik zorg ervoor dat alles binnen Iris Intranet vanzelfsprekend blijft verlopen. Bij mij staat gebruiksgemak centraal. Ik waak ervoor dat complexen zaken, die worden ontwikkeld, bruikbaar en duidelijk zijn voor de gebruiker.
Ook zet ik de lijnen uit voor nieuwe projecten en waak ik voor de consistentie hiervan. Elke nieuwe feature moet bijvoorbeeld in overeenstemming zijn met ons beoogde doel én het moet gebruiksvriendelijk zijn. Dit is nog een grote uitdaging, omdat Iris Intranet voor iedere gebruiker logisch in elkaar moet steken. Om dit goed te doen, kruip ik iedere dag in de huid van andere mensen en kijk ik vanuit hun ogen.
Ik kwam de term UX-design tegen. Wat betekent dat?
UX staat voor Users Experience, oftewel gebruikservaring: op welke manier een gebruiker Iris Intranet ervaart. Design is hier een groot onderdeel van; een sociaal intranet kan nog zo mooi ogen, uiteindelijk moet het functioneel en gemakkelijk in gebruik zijn. Het is mijn doel om dit gebruiksgemak te verbeteren door middel van functioneel design.
Hoe verbeter je de gebruikerservaring dan?
Ik houd de informatie rondom UX-design nauwlettende in de gaten. We proberen onszelf continu te verbeteren; het is ons doel altijd actueel te blijven door rekening te houden met nieuwe trends en ontwikkelingen.
Ook doe ik gebruikers-specifiek onderzoek. Hierbij voeren nieuwe gebruikers opdrachten uit zoals het sturen van een privé-bericht of het maken van groepen om efficiënt samen te werken. Hierbij vertellen ze wat ze doen en wat hun verwachtingen zijn als ze ergens op klikken. Op deze manier wordt de gedachtegang van de gebruiker doorgrond en zichtbaar.
Verder zorgen de leden van de Iris Users Community (IUC) voor nieuwe ideeën en verbeterpunten. Zij dragen ideeën aan en deze worden naar mij teruggekoppeld. Ik zet vraagtekens bij de door hun aangedragen verbeterpunten, zodat ik het doel kan achterhalen. Dit koppel ik vervolgens weer terug naar IUC. De IUC reageert hierop en zo gaat de cirkel rond.
En wat gebeurt er met de resultaten van dit onderzoek?
De verkregen ideeën en feedback wordt meegenomen in de volgende Iris-update. Met deze resultaten verbeteren we Iris Intranet iedere keer weer. Feedback levert namelijk een heleboel nieuwe inzichten op. Het zorgt ervoor dat we niet stil zitten en dat we blijven innoveren.
“Mijn werk is nooit af.” – Willem van Berlo
Gaat UX in de toekomst een nog grotere rol spelen denk je?
Ja, die rol zal steeds groter worden. Een voorbeeld: vroeger keek je naar buiten als je jezelf af vroeg wat voor weer het zou worden. Een tijdje later kon je dat op het journaal zien, samen met de weersvoorspellingen voor de gehele week. En met de komst van het internet kan je de weersverwachting volgen tot op de minuut nauwkeurig. Maar het kan nog gemakkelijker: velen hebben een app op hun telefoon die een melding geeft wanneer het gaat regenen.
“Informatie vindt jou in plaats van andersom. Net zoals bij iris.” – Willem van Berlo
Wat is het mooiste voorbeeld wat je ooit hebt gezien omtrent UX-design?
Eentje is me altijd bijgebleven: een spiegel met gezichtsherkenning. Deze spiegel herkent wie voor hem staat en geeft direct informatie weer die voor de persoon relevant is. Bijvoorbeeld interessante nieuwsartikelen en file-informatie. Dit is het ultieme voorbeeld van de gebruiker centraal stellen. Je hoeft geen actie te ondernemen om informatie te verkrijgen, het is onderdeel geworden van je dagelijkse routine; je krijgt bij wijze van spreken de weersverwachting te zien tijdens het scheren; je weet dus direct of je je paraplu niet moet vergeten.
Benieuwd wat Iris voor jouw organisatie kan betekenen? Download hier de gratis User Stories en lees ervaringsverhalen van gebruikers.
Downloaden