Dit jaar vierden we de tiende verjaardag van Iris! Iris Intranet is in een decennium doorontwikkeld tot een modern sociaal intranet met tal van functionaliteiten om de samenwerking, communicatie en verbinding in organisaties te optimaliseren.
Hoog tijd om met twee van onze doorgewinterde collega’s, projectleider Frank Damen en UX-designer/front-end developer Willem van Berlo, een duik te nemen in de geschiedenis van Iris Intranet.
Zowel Frank als Willem stonden aan de wieg van wat Iris nu is. ‘’Ik heb aan Iris gewerkt als programmeur, ik heb dus zelf ook onder de motorkap gesleuteld,’’ deelt Frank. ‘’Nu, in mijn rol als projectadviseur, spreek ik veel opdrachtgevers tijdens de implementatie van hun Iris en geven zij ook waardevolle input voor de doorontwikkeling van Iris.’’
‘Ik houd me volledig bezig met de doorontwikkeling van Iris,’’ vult Willem aan. ‘’Als UX-designer onderzoek ik klantvragen en bekijk ik of we uitdagingen van één opdrachtgever kunnen oplossen door een feature te ontwikkelen die voor al onze klanten van toegevoegde waarde is. Daarom voer ik veel onderzoek uit en test ik prototypes voor nieuwe functionaliteiten.’’
Ruim tien jaar geleden sloeg triptic – de makers van Iris Intranet – een andere richting in. Het webbureau besloot afscheid te nemen van het maken van websites en zette koers naar een nieuw terrein: de ontwikkeling van Iris Intranet. Ik vroeg Willem en Frank hoe Iris tot stand kwam.
‘’Enkele van onze klanten wilde een intranet,’’ vertelt Willem. ‘’Van daaruit zijn we onze webfunctionaliteiten gaan inzetten om een intranet te ontwikkelen. Het waren eigenlijk eenmalige projecten, maar we merkten dat de vraag steeds vaker terugkwam. We hadden al een stevige basis gelegd op het gebied van rechtenbeheer en de bestaande structuur hebben we uitgebreid om het intranet te bouwen.’’ Frank voegt toe: ‘’In die tijd was het eigenlijk een soort forum: een website met inlogmogelijkheden waar collega’s konden reageren en discussiethema’s konden aanmaken. Hoewel de functionaliteiten nog basaal waren, zat ons vertrouwde Zwitserse Zakmes er al in. Daarnaast waren er artikelpagina’s en de nieuws- en agendamodule. Zo begon het verhaal van Iris.’’
Met de introductie van Iris stapte triptic over naar een ander businessmodel. Ik sprak met Frank en Willem over die eerste periode.
‘’In het begin was het echt flink aanpoten,’’ deelt Willem. ‘’Het duurde even voordat organisaties interesse toonden in onze nieuwe oplossing. We moesten opnieuw een naam voor onszelf maken. Maar alles veranderde toen we de Nielson Norman Award wonnen.’’ ‘’Dat heeft écht veel voor ons veranderd,’’ vult Frank aan. ‘’In plaats van alleen met kleinere organisaties te werken kwamen we in contact met grote overheidsinstanties en toonaangevende zorginstellingen. We implementeerden Iris ineens bij opdrachtgevers met duizenden gebruikers. Dat was écht andere koek.’’
Sinds het begin van Iris is er een hoop veranderd. Waar ze jaren geleden een platform was om artikelen op te delen is Iris door nieuwe functionaliteiten en de ontwikkeling van integraties een modern sociaal intranet met ruim 200.000 gebruikers. Ook zijn er verschillende sociale functionaliteiten geïmplementeerd. Ik vroeg Willem en Frank naar die omslag.
‘’Ongeveer een jaar na de lancering van Iris werd het sociale aspect steeds belangrijker. Door de groeiende populariteit van platforms zoals Facebook, LinkedIn en Twitter ontstond er een grotere behoefte aan interne communicatie en samenwerking,’’ deelt Willem. ‘’Op dat moment was ‘working out loud’ heel populair,’’ vult Frank aan. ‘’Gebruikers wilden delen waar ze mee bezig zijn. Dat was de aanleiding voor ons om de sociale functionaliteiten van Iris te ontwikkelen. Een mooi voorbeeld hiervan is te zien bij onze opdrachtgever Hoppenbrouwers, waar collega’s op de werkplaats via het intranet foto’s delen van hun dagelijkse werkzaamheden.’’
Na de implementatie van de sociale functionaliteiten heeft triptic zich gericht op een van de belangrijkste pijlers van Iris: Informatie vindt jou. Ik sprak met Frank en Willem over wat dit principe inhoudt en hoe het een plek krijgt op het platform.
‘’Het is belangrijk om te onthouden dat informatie vroeger veel schaarser was. Een intranetbeheerder deelde top-down informatie en alle collega’s lazen dezelfde informatie,’’ legt Willem uit. ‘’Dankzij sociale functionaliteiten en integraties met andere systemen wordt er steeds meer informatie naar het intranet gepusht. De hoeveelheid data neemt dus toe. Ook hier hebben sociale media zoals Facebook en LinkedIn ons geïnspireerd: wat jij op je tijdlijn ziet, is anders dan wat ik zie. Dat heeft alles te maken met wie je volgt en wat je belangrijk vindt. En de pijler ‘informatie vindt jou’ doet dat ook in Iris.’’ Frank voegt toe: ‘’Op basis van beschikbare informatie stelt Iris een gebruikersprofiel samen, afkomstig uit verschillende bronsystemen. Iris kent jouw functie, locatie, en afdeling, en als het intranet gekoppeld is aan Microsoft, weet Iris ook in welk Microsoft Team je actief bent. Al deze gegevens verrijken je profiel. Als er een bericht wordt geplaatst over een locatie waar je niet werkt, is dat voor jou waarschijnlijk niet relevant. Zo minimaliseren we de datastroom, zodat alleen de meest relevante informatie jou bereikt.’’
Frank en Willem werken al jarenlang met Iris. Ik vroeg hen naar hun persoonlijke hoogtepunten uit het 10-jarig bestaan van Iris.
‘’Natuurlijk is het lanceren van iedere nieuwe Iris een prachtige mijlpaal. Maar de implementatie van Iris bij onze eigen provincie, Noord-Brabant, was wel écht gaaf. Het is nog steeds een organisatie waar we nauw contact mee hebben, die blij zijn met onze oplossing én ze brengen veel ideeën in voor de doorontwikkeling van het platform,’’ vertelt Frank. ‘’Nu alleen nog even wachten op mijn eigen gemeente,’’ voegt Frank toe met een knipoog.
Willem deelt drie mijlpalen: ‘’Ik vond het begin van Iris heel bijzonder, omdat ik vanaf dag één betrokken was bij de ontwikkeling. Mijn tweede hoogtepunt was de overgang van Iris 3 naar Iris 4. In die periode hebben we een geheel nieuwe versie met een nieuw gezicht voor Iris mogen neerzetten. En ik vind het werken met onze Iris Users Community een mijlpaal. Onze opdrachtgevers brengen ideeën naar voren, stellen vragen en op basis daarvan kijken we samen met onze klanten naar nieuwe functionaliteiten en verbeteringen.’’
Het pad van Iris is natuurlijk nog verre van bewandeld. Ik vroeg Frank en Willem naar de mijlpalen die ze in de toekomst nog verwachten.
Frank deelt zijn verwachtingen: ‘’Ik kijk uit naar de ontwikkelingen op het gebied van het platformbeheer. We willen beheerders meer mogelijkheden geven. Als we dan een nieuw platform implementeren kunnen we in dezelfde looptijd veel meer ruimte vrijmaken voor het adviseren van de klant, en dat is eigenlijk het leukste onderdeel van mijn werk.’’
‘’Het lijkt mij fantastisch als Iris Intranet in de toekomst een echt begrip wordt,’’ vertelt Willem. ‘’We zijn natuurlijk bekend in de intranetwereld, maar het zou geweldig zijn als iedereen straks weet van Iris is.’’ Frank bevestigt dit: ‘’Precies, denk aan Maxi-Cosi. Mensen zeggen dat ze een Maxi-Cosi kopen, terwijl het misschien van een heel ander merk is. Dus in de toekomst zouden organisaties niet meer zeggen ‘in wil een intranet’, maar ‘ik wil een Iris’. Dan begrijpt iedereen wat je bedoelt.’’
Willem benadrukt een uitdaging voor de toekomst: ‘’We blijven ervoor zorgen dat Iris gebruiksvriendelijk is. Het platform wordt steeds uitgebreider en de mogelijkheden nemen toe. We moeten waarborgen dat het gebruiksvriendelijk en overzichtelijk blijft.’’ ‘’Inderdaad,’’ voegt Frank toe. ‘’Stilstand is achteruitgang. We blijven innoveren.’’
We laten Iris graag aan je zien! Wie weet blikken we over tien jaar dan weer samen terug op een decennium Iris Intranet. Neem contact met ons op via 040 246 30 40 of vraag een vrijblijvende demo aan.
Benieuwd wat Iris voor jouw organisatie kan betekenen? Download hier de gratis User Stories en lees ervaringsverhalen van gebruikers.
Downloaden