Tips

Een nieuw sociaal intranet, vergeet deze 3 vragen niet!

Je staat op het punt om het traject naar een nieuw sociaal intranet te starten... wij begrijpen dat het lastig kan zijn om de juiste vragen te formuleren en te stellen. Daardoor bestaat de kans dat er geen weloverwogen besluit genomen kan worden. Dat snappen wij heel goed! Het gaat om heel veel geld en het zijn tijdrovende trajecten. Je wil ook niet over 1 – 1,5 jaar hetzelfde traject opnieuw moet starten.

Geen probleem, wij willen graag onze expertise met je delen. Daarom hebben wij speciaal voor jou 3 belangrijke vragen, voor het oriëntatietraject, onder elkaar opgeschreven die je niet moet vergeten te beantwoorden voordat je een beslissing neemt:

  1. Hoeveel budget heb ik en wat wil ik daarmee?
  2. Past de leverancier bij onze organisatie en wensen?
  3. Hoe zit het met de doorontwikkeling van het sociale intranet?

1. Hoeveel budget heb ik en wat wil ik daarmee? - Het geld kun je maar 1 keer uitgeven

Vanuit je organisatie krijg je bepaalde budgetten toegewezen, daar zit niet altijd evenveel speling in. Het is daarom des te belangrijker dat je het budget op een goede manier uitgeeft. Je kan het geld tenslotte maar 1 keer uitgeven. Sommige leveranciers werken met kosten per gebruiker, of vragen per update een bijdrage. Allerlei momenten waar meer geld nodig is dan er misschien begroot is. Blijf goed rondkijken en zorg dat je alle wensen en eisen op een rijtje hebt staan. Weet wat je, met betrekking tot het intranet en de kosten, gaat krijgen en kunt verwachten in de toekomst.

2. Past de leverancier bij onze organisatie en wensen? - Match made in heaven

Stel jij jezelf wel eens de vraag waarom jouw vrienden je vrienden zijn? Waarschijnlijk niet bewust, maar je hebt je vrienden uitgekozen omdat je een match voelde met elkaar. Hetzelfde geldt voor de leveranciers waar je mee samenwerkt. Natuurlijk is de software ook belangrijk, maar het is ook heel prettig als je een goede band hebt met de leverancier. Het is fijn als zij dezelfde normen en waarden nastreven, jouw doelstellingen laten uitkomen en samen het project aangaan.

Natuurlijk kun je nooit een 100% match met elkaar zijn, maar het is zeker wel een belangrijk punt om over na te denken. Het is net een ‘echte’ relatie 😉.

3. Hoe zit het met de doorontwikkeling van het sociale intranet? - Kijkje in de glazenbol

Een intranet is net een koophuis, nooit is het helemaal af. Er zijn altijd wel dingen die je anders wil hebben of die toe zijn aan vervanging. Een intranet blijft zich ook door ontwikkelen, nieuwe integraties, functionaliteiten of uitbreidingen het blijft een lopend proces. “Maar dat is toch vanzelfsprekend”, hoor ik je denken? Nee, dat is niet zo, niet iedere leverancier blijft het intranet door ontwikkelen. Vergeet niet er zit een verschil tussen onderhouden en door ontwikkelen 😀.

Deze 3 vragen zijn een onderdeel van het gehele traject. Zoals je weet van andere trajecten, ieder traject is anders, dus het is helaas niet in ijzer gegoten. Wil je hier eens over sparren met een van onze specialisten? Dan staan wij voor je klaar. Om je wat meer inspiratie te geven hebben we hieronder een aantal interessante interviews met opdrachtgevers klaargezet.