Tips

De beste intranetnamen op een rij

Misschien wel het leukste onderdeel van de implementatie van een nieuw sociaal intranet: het bedenken van de naam! Een goede intranetnaam zorgt ervoor dat het platform écht een begrip wordt in je organisatie. Maar, hoe bedenk je een goede naam?

Vorig jaar schreven we er dit artikel over. Nu, ruim een jaar later, zetten we de beste intranetnamen nog een keer voor je op een rij!

Kinderopvangorganisatie KinderRijk: VindingRijk

Karin Brandt, werkzaam op afdeling marketing & communicatie van KinderRijk, vertelt waar hun intranetnaam 'VindingRijk' vandaan komt:

‘‘KinderRijk… VindingRijk, het woordje 'Rijk' kom je bij KinderRijk overal tegen. En informatie wil je tenslotte vinden. De perfecte combinatie! Dát vonden de medewerkers van KinderRijk ook toen ze meedachten over de naam van ons intranet. Alle collega’s hebben gestemd op de creatief ingebrachte namen van collega’s. Andere kansmakers waren ZoeK!, InfoRijk en Vinder. Maar de winnaar was duidelijk VindingRijk. Een andere collega kwam daarnaast met een perfect bijpassende slogan: ‘Een Rijk aan informatie’. Het intranet projectteam hoefde maar weinig te doen… (aan de naam dan 😉). De namenwedstrijd was één van de middelen om medewerkers vóór lancering alvast een beetje mee te nemen in wereld van het toekomstige intranet. Daarnaast is het niet KinderRijk die het nieuws deelt maar hebben we het karakter Rijk die het nieuws brengt, informeert over beleid, een rondleiding door intranet geeft en inspiratie met de KinderRijk medewerkers deelt. Kortom, Rijk geeft een kijkje in VindingRijk, een ‘Rijk aan informatie’ en inspiratie van KinderRijk.’’ ­

Alzheimer Nederland: Het gele huis

''Geel is dé kleur van Alzheimer Nederland,'' deelt communicatieadviseur Alisa Mura. ''Vorig jaar lukte het ons zelfs om de hele Ziggo Dome geel te laten kleuren tijdens ons Herinneringen Top 50 concert. Toen we in 2021 zowel online als offline een vernieuwde werkplek kregen, hoefden we dan ook niet lang na te denken over een naam. Het gele huis, zo noemen we onze fijne werkplek op kantoor, maar ook onze digitale ontmoetingsplek, het intranet. Met een zelfbedacht lied introduceerden we ons ‘gele huis’ en het is nog steeds een groot succes! Het gele huis, daar voelt iedereen zich thuis.''

Hogeschool Utrecht: ÉÉN HU

In maart 2023 ging het nieuwe intranet van Hogeschool Utrecht live: ÉÉN HU. Ellen van Neerven, adviseur corporate communicatie bij de hogeschool, deelt hoe ze aan de naam kwamen:

‘’We hebben alle collega’s om suggesties gevraagd. Opvallend was dat ruim 80% van de namen ‘HU’ in zich had! Op basis van alle inzendingen en ook denkend vanuit de positionering van de HU, ‘hier komt alles samen’, zijn we gekomen tot de naam ÉÉN HU. De naam communiceert één startpunt en het stimuleert het gevoel van één organisatie. Ook staat het voor verbinding en inclusie én het is kort en eenvoudig waardoor het goed past bij de tone of voice van de HU. De naam is na lancering vrijwel direct geadopteerd. Collega’s spraken niet meer over de oude systemen en ook niet over ‘het intranet’, maar: ‘Dat vind je op ÉÉN HU’.’’

Groene Hart Ziekenhuis: JIP

Rosalinde Markus is werkzaam als adviseur online communicatie & marketing bij het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda. Ze legt uit hoe hun naam, JIP, tot stand kwam:

‘’Bij het bedenken van een naam voor ons sociale intranet, wisten we één ding zeker: het moest de naam van een persoon worden. Kort en bondig, genderneutraal en een naam die lekker bekt. We wilden natuurlijk dat onze collegas de naam vaak zouden gebruiken en dan helpt het om te doen alsof ons intranet gewoon een collega is die ons werk makkelijker én leuker maakt! Na een prijsvraag waarin we collegas vroegen mee te denken over een naam, was het al snel duidelijk: JIP! De naam is tegelijkertijd een afkorting: Jouw Informatie Portaal. Dankzij JIP kunnen we snel bij de informatie die nodig is om ons werk goed te kunnen doen. Door de keuze voor een naam konden we leuke acties verzinnen om het intranet meer bekendheid te geven binnen onze organisatie. Zo verstuurden we geboortekaartjes bij de lancering en vieren we binnenkort alweer de eerste verjaardag van JIP!’’


Kan jij ook wel een extra dosis inspiratie gebruiken? Of wil je graag wat meer horen over de mogelijkheden van een intranet zoals Iris? Neem contact met ons op via 040 246 30 40 of stuur ons een bericht.