Of je het nu wil of niet, een organisatie is verdeeld in verschillende groepen. Medewerkers in de ene groep weten niet wat hun collega’s uitvoeren in de andere groep. Je werkt op verschillende verdiepingen, afdelingen of vestigingen, maar het kan zeer waardevol zijn om met elkaar in contact te komen.
Op een sociaal intranet heb je de mogelijkheid om je zichtbaarheid te vergroten door relevante informatie met elkaar te delen, berichten te plaatsen en projecten samen op te pakken. Sommige medewerkers hebben hier meer moeite mee dan anderen. Ze zijn voorzichtig in het delen van informatie, want misschien denken collega’s dan dat je ‘niet aan het werk bent’. Dit zijn allemaal onnodige belemmeringen.
Hoe zorg je er nou voor dat een sociaal intranet bijdraagt aan de zichtbaarheid van de medewerkers? Neem ze mee in het gehele proces, maar begin klein, stap voor stap. Dan komt het allemaal goed.
Je hebt er vast al wel eens van gehoord, de kracht van de herhaling. Door te blijven herhalen dat het goed is om content te plaatsen of gesprekken aan te gaan op het intranet wordt het standaard gedrag. Je denkt er niet meer over na en doet het automatisch. En vergeet vooral niet om zelf het goede voorbeeld te blijven geven. Zo kunnen anderen zich identificeren en wordt het gewenste gedrag sneller opgepakt.
Als communicatieadviseur is dit misschien wel een vraag je die vaak krijgt, maar je hoeft helemaal niet zo moeilijk te denken. Hou het simpel. Je vertelt wat je doet en maakt het daarmee inzichtelijk voor je collega’s. Je gooit een idee op waar de organisatie baat bij kan hebben of je deelt mooie resultaten waar iedereen trots op mag zijn.
Door dit soort dingen online met elkaar te delen bereik je meer collega’s, kan iedereen het lezen wanneer het uitkomt en is het eenvoudig terug te vinden.
Door te bespreken wat je doet, wat je ontdekt en wat je leert, maak je je werk zichtbaar(der) voor je collega’s en geef je ze de kans om waar nodig mee te denken en te helpen. Dat kan je besluitvorming aanzienlijk verbeteren en tegelijkertijd de onderlinge betrokkenheid vergroten. Collega’s kunnen zien wie deskundig is op welk gebied. Ook wordt duidelijker welke werkzaamheden al eens gedaan zijn en voorkom je dat verschillende collega’s dubbel werk doen.
Dit kan voor onverwachts mooie dingen zorgen. Wanneer een collega een vraag van de klant niet gelijk kan beantwoorden en deze uitzet op het intranet bijvoorbeeld. Vanuit alle hoeken van de organisatie kunnen passende antwoorden komen, zodat de klant op een goede en snelle manier geholpen wordt. Ideaal!
Enkele voordelen die een sociaal intranet heeft voor meer zichtbaarheid:
Wacht niet langer en maak iedereen in de organisatie zichtbaar(der). Nodig Iris uit voor een demo op maat of neem een kijkje tussen de functionaliteiten. Zo kom je er snel genoeg achter wat Iris voor jouw organisatie kan betekenen.
Benieuwd wat Iris voor jouw organisatie kan betekenen? Download hier de gratis User Stories en lees ervaringsverhalen van gebruikers.
Downloaden