Ruim 100.000 professionals in de zorg- en welzijnsector maken dagelijks gebruik van Iris Intranet. Een mijlpaal waar we ontzettend trots op zijn. Daarom gingen we in gesprek met intranetstrateeg Arthur Turksma over de uitdagingen in de sector en zijn visie op sociaal intranet in de zorg.
‘’Zeker! Mijn naam is Arthur Turksma en ik ben werkzaam als intranetstrateeg bij Iris Intranet. Ik houd me bezig met de ontwikkelingen op het gebied van sociaal intranet en ik werk inmiddels al ruim 25 jaar met zorgorganisaties aan vraagstukken over interne communicatie en samenwerking.’’ - Arthur
‘’We zien dat het zorglandschap continu verandert. We vragen steeds meer van de zorgprofessional. Zij hebben te maken met administratieve lasten, groter wordende zorgbehoeften en veel protocollen. En dit alles maakt het werk in de zorg steeds complexer. Zorgprofessionals moeten onder hoge druk voldoen aan steeds groter wordende verwachtingen.
En zorgorganisaties hebben steeds meer aandacht voor de motivatie en het welzijn van collega’s en de positie van de zorgprofessional binnen de organisatie. Zij zien ook dat het van groot belang is om collega’s te betrekken bij de organisatie en ervoor te zorgen dat zij hun werk prettig kunnen doen.
En dan is er ook nog sprake van een steeds grotere hoeveelheid informatie die zorgprofessionals overspoeld. Denk hierbij aan nieuwe protocollen, afdelingsupdates, organisatienieuws en overdrachten van collega’s. De hoeveelheid content die een zorgprofessional dagelijks tot zich neemt is enorm. Niet al deze informatie is altijd relevant: het informatieaanbod wordt steeds groter en de tijd van de zorgprofessional steeds beperkter.’’ – Arthur
‘’Allereerst door alles voor de zorgprofessional te vereenvoudigen: alles komt samen op één plek en informatie is geheel gepersonaliseerd. Informatie vindt jou, noemen we dat. Dit doen we door het kanaliseren van informatie. Door het gebruik van taxonomieën wordt alle inhoud op het intranet op een slimme manier geadresseerd. Zo zorgen we ervoor dat de informatie terecht komt bij de doelgroep voor wie het écht van belang is. Een revalidatietherapeut krijgt zo andere content te zien dan een activiteitenbegeleider. Enkel inhoud die écht belangrijk is voor het uitvoeren van het werk wordt aangeboden. De zorgprofessional wordt dus niet meer overdonderd met informatie.
En daarnaast bieden we een gebruiksvriendelijke digitale werkplek. Het is algemeen bekend dat we afhaken als we op een scherm te veel mogelijkheden zien. De hoeveelheid opties zorgt voor onduidelijkheid: je vindt niet meer eenvoudig terug waar je naar zoekt.
Het is belangrijk dat een digitale werkplek rust uitstraalt. Dat gaat verder dan alleen een visueel aantrekkelijk platform. Dat betekent: geen enorme menustructuren, geen extra (en vaak onnodige) widgets. We splitsen de informatie op en geven ze weer in overzichtelijke blokken. Zo blijft het platform goed scanbaar. De inhoud houden we leesbaar, zo komt de boodschap beter over. Ook dit draagt eraan bij dat zorgprofessionals niet worden overdonderd door informatie en mogelijkheden. En dan hebben ze simpelweg meer tijd voor wat écht belangrijk is: het verlenen van zorg.’’ - Arthur
Ben je ook benieuwd hoe Iris Intranet jouw (zorg)organisatie kan helpen? Onze adviseurs vertellen je graag meer over de mogelijkheden! Neem contact met ons op via 040 246 30 40 of vul het contactformulier in.
Benieuwd wat Iris voor jouw organisatie kan betekenen? Download hier de gratis User Stories en lees ervaringsverhalen van gebruikers.
Downloaden